UWAGA !!!

Od dnia 20.10.2020 r. strona BIP nie jest aktualizowana.

Biuletyn Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Końskich znajduje się pod adresem:

https://samorzad.gov.pl/powiat-konecki

Wydział Polityki Społecznej, Oświaty i Zdrowia

 

 

    Krzysztof STACHERANaczelnik Wydziału

     I piętro, pok. 125

     tel. 41 26 04 719

     e-mail: krzysztof.stachera@konecki.powiat.pl

                oswiata@konecki.powiat.pl

 

 

 Wydział jest odpowiedzialny za koordynowanie wykonywania zadań powiatu z zakresu spraw społecznych, oświaty i zdrowia, jak również prowadzenie i organizację powiatowych placówek oświatowych oraz współpracę z organizacjami pozarządowymi.

Do zadań Wydziału  w zakresie oświaty należy w szczególności:

  • zapewnienie warunków działania szkół lub placówek oświatowych,
  • zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki w szkołach i placówkach,
  • nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących organizacji pracy szkół lub placówek oświatowych,
  • nadzór nad przestrzeganiem obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników szkół  oraz uczniów,
  • sprawowanie nadzoru nad prawidłowością dysponowania przyznanymi szkołom środkami budżetowymi oraz gospodarowania mieniem,
  • realizacja zadań związanych z zakładaniem oraz likwidacją szkół i placówek,
  • prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
  • przygotowywanie dokumentacji w sprawie nadania lub cofnięcia szkołom niepublicznym uprawnień szkół publicznych,
  • realizacja zadań związanych z możliwością dotowania niepublicznych szkół i placówek,
  • przygotowywanie szczegółowych zasad udzielania dotacji niepublicznym szkołom i placówkom,
  • rezerwowanie w budżecie Powiatu i dysponowanie środkami na pomoc zdrowotną dla nauczycieli,
  • nadzór nad właściwym wykorzystaniem wyposażenia szkół w pomoce dydaktyczne oraz sprzęt, niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, wychowania i innych zadań statutowych,
  • przygotowywanie umów ze związkami zawodowymi, zrzeszającymi nauczycieli i pracowników oświaty w sprawach nie uregulowanych w ustawie o związkach zawodowych,
  • przygotowywanie projektów uchwał, określających zasady rozliczenia tygodniowego, obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, którym ustalono plan zajęć zmieniający się w czasie roku szkolnego,
  • prowadzenie spraw związanych z naborem do szkół,
  • przygotowywanie projektów uchwał określających zasady udzielania i rozmiaru zniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć i przyznawania zwolnienia od realizacji zajęć dydaktycznych dyrektorom i nauczycielom pełniącym funkcje kierownicze,
  • przygotowywanie projektów uchwał określających tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć niektórych nauczycieli oraz nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym wymiarze zajęć w szkołach  i placówkach prowadzonych przez powiat (pedagodzy, bibliotekarze, psycholodzy),
  • przygotowywanie projektów uchwał dotyczących planu sieci publicznych szkół, ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych,
  • realizacja zadań związanych z powoływaniem i udziałem w komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na dyrektorów szkół lub placówek,
  • przygotowywanie dokumentacji związanej z łączeniem szkół różnych typów lub placówek w zespoły oraz ich dzielenie,
  • przygotowywanie dokumentacji związanej z awansem zawodowym nauczycieli zgodnie z Kartą Nauczyciela,
  • realizacja zadań związanych z powoływaniem i udziałem w komisjach kwalifikujących i egzaminacyjnych na stopień awansu zawodowego nauczycieli,
  • prowadzenie spraw z zakresu nauczania indywidualnego dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
  • zapewnienie odpowiedniej formy kształcenia dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
  • przygotowywanie projektu oceny pracy dyrektora szkoły i placówki,
  • podejmowanie czynności związanych z nakładaniem na nauczyciela obowiązku podjęcia pracy w innej szkole w celu uzupełnienia tygodniowej normy zajęć dydaktycznych,
  • przygotowanie regulaminu dodatków do wynagrodzenia zasadniczego dla nauczycieli,
  • przygotowanie planu finansowania form wspierania doskonalenia zawodowego nauczycieli,
  • przygotowanie regulaminu dofinansowywania opłat za kształcenie i doskonalenia zawodowe,
  • kierowanie do Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych i Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii,
  • realizacja zadań związanych z udzielaniem uczniom pomocy materialnej w formie stypendium za wyniki w nauce i za osiągnięcia sportowe,
  • organizowanie systemu edukacji ekologicznej dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych w powiecie,
  • sprawdzanie arkuszy organizacyjnych szkół i placówek,
  • współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi w obszarze edukacji,
  • wykonywanie zadań związanych z organizowaniem powiatowych bibliotek publicznych,
  • sprawozdawczość oświatowa.

Do zadań Wydziału w zakresie zdrowia należy w szczególności:

  • nadzorowanie spraw związanych z tworzeniem, przekształceniem i likwidacją samorządowego publicznego zakładu opieki zdrowotnej,
  • realizacja zadań związanych z przygotowywaniem i udziałem w komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na kierownika samorządowego publicznego zakładu opieki zdrowotnej,
  • nadzorowanie funkcjonowania procedury zakupu lub przyjęcia darowizny aparatury oraz sprzętu medycznego przez samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej,
  • przygotowywanie niezbędnych uchwał związanych z funkcjonowaniem Rady Społecznej  ZOZ i współpraca z nią w niezbędnym zakresie, w tym m.in. w sprawach dotyczących statutu  ZOZ oraz przekształceń zakładu,
  • przygotowywanie uchwał o zmianie formy gospodarki finansowej ZOZ lub o jego likwidacji oraz innych związanych ze zmianą prawnej formuły funkcjonowania zakładu,
  • wykonywanie zadań związanych z przewlekłym leczeniem chorych na gruźlicę,
  • realizacja zadań związanych z zapewnieniem kobietom w ciąży opieki medycznej,
  • przygotowywanie projektów decyzji o powołaniu osoby do pracy przy zwalczaniu epidemii,
  • współpraca z samorządami zawodów medycznych, instytucjami ubezpieczeń zdrowotnych i innymi instytucjami w zakresie zapewnienia dostępności świadczeń zdrowotnych dla mieszkańców powiatu,
  • nadzór nad dostępnością świadczeń zdrowotnych dla mieszkańców powiatu,
  • prowadzenie okresowych kontroli i oceny działalności publicznego zakładu opieki zdrowotnej na terenie powiatu pod kątem realizacji zadań statutowych, dostępności i poziomu udzielanych świadczeń, prawidłowości gospodarki mieniem i wyników finansowych,
  • monitorowanie i analiza wskaźników zdrowotnych, opracowywanie i wdrażanie programów profilaktycznych i promocji zdrowia,
  • prowadzenie nadzoru nad dostępnością świadczeń realizowanych przez apteki na terenie powiatu we współpracy z samorządem aptekarskim,
  • obowiązek zgłaszania organom inspekcji sanitarnej przypadków zachorowania, podejrzenia o zachorowanie oraz zgonów na choroby zakaźne natychmiast po powzięciu wiadomości,
  • podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia spożycia napojów alkoholowych oraz form ich spożycia, inicjowanie i wspieranie przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajów w zakresie spożywania tych napojów,
  • wspieranie organizacji społecznych, których celem jest krzewienie trzeźwości i abstynencji oraz prowadzenia zdrowego trybu życia,
  • rozwijanie i popieranie działalności informacyjnej i kulturalnej, podejmowanej w celu informowania społeczeństwa o szkodliwości narkomanii.

 

Do zadań Wydziału w zakresie kultury  fizycznej, sportu i turystyki należy w szczególności:

  • prowadzenie ewidencji Uczniowskich Klubów Sportowych,
  • realizacja zadań związanych z powołaniem Rady Sportu,
  • organizowanie działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej oraz tworzenie odpowiednich warunków technicznych do jej rozwoju,
  • organizacja we współpracy z Wydziałem Promocji i Kultury zawodów sportowych na szczeblu powiatowym dla szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych,
  • organizowanie i koordynowanie imprez sportowo-rekreacyjnych o zasięgu powiatowym, obejmujących współzawodnictwo dzieci, młodzieży oraz dorosłych wynikających z kalendarza imprez,
  • opracowywanie materiałów dotyczących projektowania i realizacji budżetu powiatu w zakresie działań w dziedzinie  kultury fizycznej sportu i turystyki,
  • koordynowanie działań promocyjnych i marketingowych prowadzonych na rzecz szkół, dla których organem jest powiat konecki,
  • przygotowywanie i wdrażanie programów mających na celu wsparcie rozwoju profilaktyki prorozwojowej, w szkołach dla których organem jest powiat konecki,
  • realizacja przedsięwzięć dotyczących zlecania zadań w zakresie turystyki oraz udzielania dotacji podmiotom spoza strefy finansów publicznych, nie działających w celu osiągnięcia zysku,
  • współdziałanie z organizacjami pozarządowymi, realizującymi zadania z zakresu kultury  fizycznej, sportu i turystyki oraz innymi podmiotami realizującymi zadania z zakresu systemu współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży oraz upowszechnianie kultury fizycznej,
  • wspieranie działań w zakresie informacji turystycznej na terenie powiatu,
  • współdziałanie w realizacji zadań w zakresie turystyki z samorządami terytorialnymi oraz innymi organizacjami i podmiotami działającymi w branży turystycznej.

Do zadań Wydziału w zakresie spraw  społecznych należy w szczególności:

  • prowadzenie spraw związanych ze zlecaniem realizacji zadań publicznych z zakresu działania Wydziału,
  • nadzorowanie prawidłowości, wykonania zleconych zadań publicznych, przygotowywanie i rozliczanie umów zawieranych z organizacjami pozarządowymi,
  • współpraca z organizacjami pozarządowymi, a także innymi instytucjami w obszarze realizacji zadań publicznych,
  • wykonywanie zadań związanych z nadzorowaniem prawidłowości wykorzystania dotacji dla organizacji pozarządowych,
  • współdziałanie z organami samorządu gospodarczego, terytorialnego, urzędami i instytucjami oraz partnerami społecznymi i prywatnymi w sprawach związanych z aktywizacją społeczności lokalnych,
  • opracowywanie dokumentów programowych, strategii i programów systemowych z obszaru polityki społecznej powiatu, w tym założeń polityki zatrudniania oraz rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych w powiecie,
  • opracowywanie analiz służących ocenie sytuacji i obowiązujących rozwiązań w zakresie rehabilitacji społeczno-zawodowej,
  • monitorowanie sposobu realizacji zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej przez PUP,
  • monitorowanie sposobu realizacji zadań z zakresu rehabilitacji społecznej przez PCPR,
  • analizowanie rozwiązań modelowych stosowanych w innych jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie polityki społecznej,
  • wspieranie wolontariatu,
  • współpraca z organizacjami pozarządowymi i partnerami społecznymi, działającymi w obszarze polityki społecznej,
  • promowanie idei aktywności obywatelskiej,
  • promowanie najbardziej efektywnych zasad i form współdziałania organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego z administracją samorządową,
  • organizowanie szkoleń, narad, seminariów i konferencji związanych z działalnością pożytku publicznego i wolontariatem,
  • prowadzenie newslettera dla III sektora i osób niepełnosprawnych,
  • sprawowanie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń zarejestrowanych na terenie powiatu, zgodnie z ustawą Prawo o stowarzyszeniach,
  • prowadzenie ewidencji stowarzyszeń w systemie teleinformatycznym,
  • wykonywanie zadań związanych z ustawą o fundacjach,
  • udzielanie merytorycznej i organizacyjnej pomocy organizacjom pozarządowym w bieżącej działalności,
  • wykonywanie zadań związanych z prowadzeniem punktu nieodpłatnej pomocy prawnej organizacji pozarządowej,
  • realizacja zadań określonych ustawami o stosunku państwa do kościołów i związków wyznaniowych,
  • prowadzenie spraw dotyczących Karty Polaka,
  • sporządzanie sprawozdań z udzielonej pomocy publicznej za pomocą aplikacji SHRIMP.

Do zadań Wydziału należy ponadto:

  • pozyskiwanie dofinansowania na realizację projektów dotyczących zadań będących w zakresie działania wydziału,
  • prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem projektów edukacyjnych przewidzianych do współfinansowania z funduszy pomocowych, w zakresie działania wydziału,
  • organizowanie i współorganizowanie szkoleń, warsztatów i seminariów dla potencjalnych projektodawców w zakresie pozyskiwania dotacji z funduszy pomocowych.

 


Szczegółowe opisy załatwiania spraw wraz z wnioskami i wymaganymi załącznikami

(w formacie .pdf) znajdują się na podstronie Karty opisu spraw i elektroniczne wzory wniosków.