UWAGA!!!

Od dnia 20.10.2020 r. strona BIP nie jest aktualizowana, z wyłączeniem podstron powiatowych jednostek organizacyjnych. Biuletyn Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Końskich znajduje się pod adresem: https://samorzad.gov.pl/powiat-konecki

Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami

 

Lucyna KOŁODZIEJCZYKNaczelnik Wydziału

I piętro, pok. 111

tel. 41 26 04 737

     e-mail: geodezja@konecki.powiat.pl

 

Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami jest odpowiedzialny za wykonywanie zadań powiatu z zakresu geodezji i kartografii, gospodarowania mieniem Skarbu Państwa oraz mieniem Powiatu, w tym powiatowym zasobem nieruchomości nie należącym do jednostek organizacyjnych Powiatu, obsługi materialno – technicznej ewidencji budynków i gruntów, uzgadniania dokumentacji projektowych oraz innych zadań powiatu związanych z uzyskiwaniem danych z ewidencji budynków i gruntów.

Do zadań Wydziału w zakresie geodezji i kartografii należy:

  • Prowadzenie oraz aktualizacja operatu ewidencji gruntów i budynków w zakresie: gruntów, budynków i lokali oraz gleboznawczej klasyfikacji gruntów, w tym:

a) przyjmowanie zgłoszeń zmian danych przedmiotowych i podmiotowych

b) przyjmowanie odpisów prawomocnych decyzji, orzeczeń sądowych, aktów notarialnych skutkujących zmianą danych ewidencyjnych

c) wydawanie decyzji z zakresu prawa geodezyjnego i kartograficznego, w tym: decyzji o zmianach w ewidencji gruntów i gleboznawczej klasyfikacji gruntów

d) wydawanie zaświadczeń z operatu ewidencji gruntów i budynków niezbędnych dla ZUS, KRUS oraz zakładów pracy

e) wykonywanie i wydawanie wypisów i wyrysów z operatu ewidencji gruntów i budynków

f) odpłatne udzielanie informacji o gruntach, budynkach i lokalach

g) prowadzenie rejestru transakcji i cen nieruchomości

h) sporządzanie rocznych zestawień, wykazów gruntów dla potrzeb GUS, ARiMR

i) przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych

  • Zakładanie osnów szczegółowych,
  • Ochrona znaków geodezyjnych, w tym: przyjmowanie zawiadomień o zniszczeniu znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych i zarządzanie nieruchomościami pod znakami geodezyjnymi.

W zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności:

  • Orzekanie o wysokości opłaty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego,
  • Wydawanie decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

W zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych:

  • Przekazywanie gruntów w użytkowanie lub użytkowanie wieczyste Polskiemu Związkowi Działkowców,

W zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, a w szczególności:

  • Ustalanie w drodze decyzji, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową lub mienie gromadzkie,
  • Ustalanie w drodze decyzji wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej.

W zakresie realizacji zadań z zakresu ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin oraz ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników:

  • Wydawanie decyzji o nieodpłatnym przyznaniu na własność działki osobie, której przysługuje prawo dożywotniego użytkowania z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego na rzecz Skarbu Państwa w zamian za rentę,
  • Wydawanie decyzji o przyznaniu na własność działki pod budynkami na rzecz właściciela tych budynków, w związku z przekazaniem gospodarstwa rolnego na rzecz Skarbu Państwa.

W zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy o scalaniu i wymianie gruntów:

  • Wydawanie postanowień o wszczęciu bądź o odmowie wszczęcia postępowania scaleniowego lub wymiennego,
  • Zwoływanie zebrań uczestników scalenia w celu wyboru rady uczestników scalenia oraz w celu podjęcia uchwały o wyrażeniu zgody na dokonany szacunek gruntów,
  • Występowanie z wnioskiem do sądu właściwego do prowadzenia ksiąg wieczystych o uczynienie wzmianki o wszczęciu postępowania scaleniowego lub wymiennego oraz wydawanie zgody na dokonywanie zmian w stanie własności nieruchomości w trakcie trwania scalenia,
  • Upoważnianie geodety – projektanta do dokonania szacunku oraz opracowania projektu scalenia lub wymiany, powoływanie komisji doradczej działającej przy geodecie,
  • Akceptacja szacunku w odniesieniu do gruntów, sadów, ogrodów, chmielników i innych upraw specjalnych w drodze postanowienia,
  • Rozpatrywanie zastrzeżeń do zasad szacunku gruntów i na dokonany szacunek,
  • Ogłaszanie wyników szacunku gruntów objętych scaleniem,
  • Zwoływanie zebrań uczestników scalenia w sprawie podjęcia uchwały, co do zgody na dokonany szacunek,
  • Zawiadamianie uczestników scalenia o terminach zebrań: o wyłożeniu do publicznego wglądu wyników oszacowania i o terminie okazania projektu scalenia,
  • Przyjmowanie i wypłacanie dopłat uczestnikom scalenia w przypadku wydzielenia im gruntów o innej wartości niż posiadali przed scaleniem,
  • Rozpatrywanie zastrzeżeń wniesionych do projektu scalenia lub wymiany,
  • Wydawanie decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenia lub wymiany gruntów,
  • Składanie, wraz z niezbędną dokumentacją, wniosków do Wydziału Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego o ujawnienie dla uczestników scalenia nowego stanu prawnego.

W zakresie gospodarowania mieniem Skarbu Państwa i mieniem Powiatu, w tym powiatowym zasobem nieruchomości nie należącym do jednostek organizacyjnych Powiatuwynikających z ustawy o gospodarce nieruchomościami:

  • Dokonywanie darowizn nieruchomości na cele publiczne,
  • Sprzedaż nieruchomości,
  • Zamiana i zrzeczenie się nieruchomości,
  • Oddawanie nieruchomości w najem, użyczenie i dzierżawę,
  • Gospodarowanie nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa i Powiatu, nie należącymi do jednostek organizacyjnych Powiatu na podstawie art. 14 ustawy o gospodarce nieruchomościami,
  • Procedowanie przed wojewodą o wyrażenie zgody na:

a) dokonanie sprzedaży, darowizny oraz oddanie w najem lub dzierżawę

b) zrzeczenie się przez samorządową osobę prawną własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości na gruntach Skarbu Państwa

  • Prowadzenie postępowań dotyczących użytkowania wieczystego i  trwałego zarządu:

a) oddawanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste,

b) oddawanie nieruchomości  Skarbu Państwa i nieruchomości Powiatu w trwały zarząd na rzecz jednostki organizacyjnej,

c) rozwiązywanie umowy użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa przed upływem ustalonego okresu, jeżeli użytkownik wieczysty korzysta z tej nieruchomości w sposób sprzeczny z ustalonym w umowie,

d) wydawanie decyzji o wygaszaniu trwałego zarządu w odniesieniu do Skarbu Państwa,

e) zwracanie jednostce organizacyjnej w razie wygaśnięcia trwałego zarządu nakładów poniesionych na budowę, rozbudowę, odbudowę, nadbudowę  przebudowę lub modernizację budynków i innych urządzeń trwale związanych z gruntem w odniesieniu do Skarbu Państwa,

f) zapewnianie wycen nieruchomości na potrzeby prowadzonych postępowań,

g) aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu, w odniesieniu do Skarbu Państwa,

h) zmiana stawki procentowej opłaty rocznej za nieruchomości Skarbu Państwa oddane w trwały zarząd i użytkowanie wieczyste,

i) udzielanie lub pozbawianie bonifikat od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntów Skarbu Państwa (lub trwałego zarządu) oraz ich aktualizacja,

j) ustalanie innego terminu zapłaty opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste lub trwały zarząd,

k) występowanie przed Samorządowym Kolegium Odwoławczym w sprawach o ustalenie, że aktualizacja opłaty jest nieuzasadniona albo jest uzasadniona w innej wysokości oraz wnoszenie sprzeciwu od orzeczeń Samorządowego Kolegium Odwoławczego – dla nieruchomości Skarbu Państwa.

  • Sporządzanie i podawanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości Skarbu Państwa oraz  Powiatu, nie należących do jednostek organizacyjnych Powiatu, przeznaczonych do sprzedaży, do oddania w użytkowanie wieczyste, najem lub dzierżawę,
  • Ogłaszanie, organizowanie i przeprowadzanie przetargów na zbycie nieruchomości Skarbu Państwa oraz Powiatu,
  • Zbywanie nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu w drodze bezprzetargowej,
  • Zabezpieczanie wierzytelności Skarbu Państwa,
  • Wydawanie zaświadczeń o zgodzie na wykreślenie hipoteki,
  • Orzekanie o ograniczaniu nieruchomości w sposobie korzystania z nieruchomości przez udzielenie zezwolenia na zakładanie i przeprowadzenie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie wyraża na to zgody,
  • Zobowiązywanie właścicieli do udostępniania nieruchomości w celu wykonania konserwacji, remontu lub usunięcia awarii,
  • Zezwalanie na czasowe zajęcie nieruchomości w przypadku siły wyższej lub zagrożenia,
  • Nabywanie na żądanie właściciela lub użytkownika wieczystego własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości, jeżeli na skutek tymczasowego zajęcia nieruchomości nie jest możliwe korzystanie z nieruchomości w dotychczasowy sposób,
  • Wyrażanie zgody na lokalizację na nieruchomościach urządzeń infrastruktury technicznej,
  • Procedowanie zmierzające do ustanowienia służebności przejazdu, przechodu i przesyłu na gruntach Skarbu Państwa i własnych Powiatu,
  • Wnioskowanie o wpis w księdze wieczystej ograniczonych praw rzeczowych dla nieruchomości Skarbu Państwa i własnych Powiatu,
  • Wydawanie decyzji ustalającej odszkodowanie za udostępnienie nieruchomości oraz szkody powstałe na skutek zakładania i przeprowadzania na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, na skutek wykonywania czynności związanych z konserwacją, remontami, usuwaniem awarii oraz usuwaniem z gruntu albo w przypadku udzielenia zezwolenia na czasowe zajęcie nieruchomości, w przypadku siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstaniu znacznej szkody oraz za zmniejszenie wartości nieruchomości z tego powodu,

  • Prowadzenie postępowań wywłaszczeniowych:

a) przeprowadzenie rokowań o nabycie w drodze umowy praw do nieruchomości niezbędnych do realizacji celów publicznych

b) wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego

c) wnioskowanie do sądu rejonowego o ujawnienie w księgach wieczystych informacji o wszczęciu postępowania wywłaszczeniowego

d) przeprowadzenie rozprawy administracyjnej

e) orzekanie o wywłaszczeniu lub przyznaniu nieruchomości zamiennej

f) ustalanie i wypłacenie odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości lub przyznanie nieruchomości zamiennej

g) składanie do depozytu sądowego odszkodowania za nieruchomości

  • Zawiadamianie poprzedniego właściciela o zamiarze przeznaczenia wywłaszczonych nieruchomości na inny cel niż określony w decyzji o wywłaszczeniu oraz o możliwym zwrocie wywłaszczonej nieruchomości,
  • Przeprowadzanie postępowań o zwrocie wywłaszczonych nieruchomości, zwrocie odszkodowania, wtym także nieruchomości zamiennej, oraz o rozliczeniach z tytułu zwrotu i terminach zwrotu odszkodowania,
  • Wnioskowanie o podział nieruchomości Skarbu Państwa w celu wydzielenia części nieruchomości, której własność lub użytkowanie wieczyste nabyte zostało z mocy prawa, realizacji roszczeń do części nieruchomości, wynikających z przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami lub z odrębnych ustaw, realizacji przepisów dotyczących przekształceń własnościowych albo likwidacji przedsiębiorstw państwowych lub komunalnych,
  • Prowadzenie postępowań związanych z ustaleniem i wypłatą odszkodowań za grunty zajęte pod realizację inwestycji drogowych gminnych i powiatowych,
  • Prowadzenie postępowań związanych z ustaleniem i wypłatą odszkodowań za grunty objęte scaleniem i podziałem wydzielone pod nowe drogi lub poszerzenie dróg istniejących w odniesieniu do spornych stanowisk uczestników scalenia i podziału dotyczących wysokości odszkodowań,
  • Sporządzanie sprawozdań z gospodarowania nieruchomościami,
  • Inicjowanie procedury podziału nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu oraz zlecanie dokumentacji technicznej w tym zakresie,
  • Sporządzanie planów realizacji polityki gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa oraz przedkładanie ich Wojewodzie,
  • Składanie wniosków do Wojewody o przekazanie nieruchomości Skarbu Państwa na rzecz Powiatu Koneckiego,
  • Współpraca w zakresie gospodarowania zasobem nieruchomości Skarbu Państwa z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego,
  • Podejmowanie czynności w postępowaniach sądowych dotyczących własności lub innych praw rzeczowych nieruchomości Skarbu Państwa lub własnych Powiatu,
  • Regulacja stanów prawnych gruntów Skarbu Państwa i Powiatu oraz ujawnienie w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa i Powiatu,
  • Przygotowywanie dokumentacji dotyczącej przekazywania Lasom Państwowym gruntów Skarbu Państwa,
  • Prowadzenie postępowań o nabyciu z mocy prawa przez Skarb Państwa własności nieruchomości lub użytkowania wieczystego podmiotów, które figurowały w rejestrze przedsiębiorstw handlowych i do dnia 31 grudnia 2015 r. nie złożyły wniosku o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego  oraz podmiotów, które zostały wykreślone z Krajowego Rejestru Sądowego po dacie 1 stycznia 2016r.,
  • Przekazywanie na wniosek Ministra Obrony Narodowej nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa w trwały zarząd bez pierwszej opłaty oraz wydawanie decyzji o zajęciu nieruchomości na zakwaterowanie przejściowe,
  • Żądanie wydania przez sąd orzeczenia nieważności nabycia nieruchomości przez cudzoziemców w razie jej nabycia wbrew przepisom ustawy.

 

Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej

 

Artur MASTALERZ – Główny Specjalista - koordynator PODGiK

tel.41 26 04 756

e-mail: starostwo@konecki.powiat.pl

Parter pokoje nr 6, 8-11 oraz 16

 

W zakresie zadań związanych z prowadzeniem Powiatowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego:

  • Przyjmowanie zgłoszeń robót geodezyjnych i kartograficznych,
  • Ewidencjonowanie zgłoszeń robót geodezyjnych i kartograficznych,
  • Przeprowadzanie uzgodnień z wykonawcami listy materiałów zasobu niezbędnych lub przydatnych do wykonania zgłoszonych prac,
  • Przygotowywanie dokumentów do zgłoszeń robót geodezyjnych i kartograficznych oraz wniosków o udostępnienie materiałów zasobu geodezyjnego i kartograficznego od jednostek wykonawstwa geodezyjnego,
  • Udostępnianie materiałów stanowiących powiatowy zasób (mapy, wykazy, szkice graniczne, operaty) jednostkom wykonawstwa geodezyjnego,
  • Prowadzenie rejestru zgłoszeń robót geodezyjnych i kartograficznych,
  • Koordynowanie robót w przypadku zgłoszenia roboty przez dwie jednostki wykonawstwa geodezyjnego dla tego samego obszaru,
  • Gromadzenie kopii świadectw uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii do rejestru geodetów uprawnionych,
  • Udzielanie informacji o posiadanych dokumentach, sposobie ich wykorzystywania i zasadach udostępniania,
  • Przyjmowanie wniosków o udostępnienie materiałów zasobu geodezyjnego i kartograficznego od osób fizycznych i prawnych,
  • Prowadzenie rejestru wniosków o udostępnienie materiału zasobu,
  • Przygotowywanie i wystawianie licencji określającej uprawnienia podmiotu dotyczące możliwości wykorzystania udostępnionych mu materiałów,
  • Przyjmowanie i realizacja wniosków o udostępnienie danych zgromadzonych w rejestrze publicznym,
  • Archiwizowanie dokumentacji dotyczących zgłoszeń robót geodezyjno-kartograficznych, wniosków o udostępnienie materiałów zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz wniosków o udostępnienie danych zgromadzonych w rejestrze publicznym,
  • Uwierzytelnianie dokumentów opracowanych przez wykonawców prac geodezyjnych lub prac kartograficznych, co do zgodności tych dokumentów z danymi zawartymi w prowadzonych bazach danych lub z dokumentacją przekazaną przez wykonawców do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
  • Naliczanie opłat za usługi,
  • Tworzenie metadanych,
  • Wydawanie danych w ramach współpracy z innymi organami państwowymi,
  • Przyjmowanie i rejestracja wyciągów z operatów szacunkowych przekazywanych przez rzeczoznawców majątkowych,
  • Prowadzenie systemu teleinformatycznego Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego,
  • Prowadzenie portalu internetowego organu prowadzącego zasób,
  • Aktualizacja baz danych zasobu geodezyjno-kartograficznego,
  • Wyłączanie materiałów zasobu z zasobu oraz przekazywanie ich do właściwych archiwów państwowych,
  • Prowadzenie bieżących spraw związanych z archiwum geodezyjno-kartograficznym,
  • Wykonywanie techniczne wypisów i wyrysów z bazy ewidencji gruntów i budynków,
  • Przyjmowanie dokumentacji i weryfikacja pod względem zgodności z przepisami prawa obowiązującymi w geodezji i kartografii, w szczególności dotyczącymi:

a) wykonywania pomiarów oraz opracowywania wyników tych pomiarów

b) kompletności przekazywanych wyników wykonywanych prac geodezyjnych i kartograficznych

  • Przygotowywanie i wydawanie protokołów weryfikacji dokumentacji,
  • Przyjęcie zbiorów danych lub innych materiałów do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
  • Prowadzenie ewidencji materiałów zasobu,
  • Przygotowywanie i wydawanie decyzji administracyjnych o odmowie włączenia dokumentacji do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w skutek negatywnego wyniku weryfikacji,
  • Przygotowywanie zestawień statystyczno-finansowych,
  • Zakładanie i prowadzenie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, w tym:

a) koordynowanie sytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu na naradach koordynacyjnych, w tym  wydawanie odpisu  protokołu z narady o uzgodnieniu projektów sieci uzbrojenia terenu w zakresie bezkolizyjnego usytuowania, w tym:

- przyjmowanie i rejestrowanie wniosków

- sprawdzenie kompletności złożonych dokumentów (opłata, projekt, mapa, współrzędne)

- zawiadamianie o sposobie, terminie i miejscu przeprowadzenia narady koordynacyjnej

- przygotowanie projektów protokołów narady koordynacyjnej

- przewodniczenie naradzie koordynacyjnej

 - analizowanie trasy projektowanych przewodów i urządzeń

 - sporządzanie protokołów z narad koordynacyjnych

- zamieszczanie adnotacji na dokumentacji projektowej

b) uzupełnianie baz Ewmapy o wyniki uzgodnień wynikających z projektów (tras),

c) udostępnianie informacji o uzgodnionych projektach jednostkom wykonawstwa geodezyjnego.

 

 


 

Szczegółowe opisy załatwiania spraw wraz z wnioskami i wymaganymi załącznikami

(w formacie .pdf) znajdują się na podstronie Karty opisu spraw i elektroniczne wzory wniosków.